講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-03-15 15:05
回転操作のためのハンドジェスチャインタフェース ○石田安明・高橋裕樹(電通大) |
抄録 |
(和) |
現在,3DCG(3Dimensional Computer Graphics) のデザイン,もしくは設計をする際にはマウスによるドラッグ操作を多用して回転操作を行うため操作者に負担をかける. 本稿では,3DCG の回転操作を人の自然な動作であるハンドジェスチャで行うことで,操作者の負担軽減と自然な回転操作の実現を目指す.まず,実物体回転操作時の手の動きを観察し,その特徴を発見した. 次に,その特徴を利用したハンドジェスチャ操作を検討し,最後に,骨格追跡から両腕から構成される平面の法線ベクトルを求め,回転操作を実現した. |
(英) |
This paper proposes intuitive hand gesture interface for 3DCG rotation to reduce a burdensome task by a mouse device. First, rotational operations for real objects are observed and these features are investigated. Next, intuitive hand gesture operation is investigated based on the features. Finally, rotation operation is realized by a normal vector obtained by right and left hand postures which are measured by a skeleton tracking device. |
キーワード |
(和) |
回転操作 / ハンドジェスチャインタフェース / / / / / / |
(英) |
Rotation Operation / Hand Gesture Interface / / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, pp. 151-152, 2013年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2013-03-08 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|