講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-03-09 10:40
ゲームキャラクタと声質の傾向分析 ○酒井えりか(お茶の水女子大)・伊藤彰教(東京工科大)・伊藤貴之(お茶の水女子大) |
抄録 |
(和) |
毎年たくさんのアニメやゲームが制作され,数多くのキャラクタが生み出される.声色の印象が与える効果はコミュニケーションにおいて約4割を占めるという考えがある.そういった考えからも,その声を担当する声優のキャスティングは,キャラクタの印象を決定づける重要な要因となる.そこで本研究では,ゲームからセリフを録音し音響特徴量を計算し,今回は基本周波数をヒストグラムと散布図にて表示した.さらに,キャラクタの性格分析を行う.最終的には性格から声質を推薦するシステム開発をめざしている. |
(英) |
A lot of animations and games have been produced, and many characters have been designed every year. There have been reports that voice tone covers approximately 40% of the impression in the human communication. It is therefore an important factor to select appropriate voice actors so that we can appropriate impress the characters. Based on this idea, we recorded talks from portable games and calculated the acoustic features. We then visualized fundamental frequency by using a histogram and a scatterplot to analyze them. A goal of this study is to develop a system to recommend characteristics of voice actors from a personality of a character. |
キーワード |
(和) |
キャラクタ / 音響特徴量 / 声質 / / / / / |
(英) |
Character / Acoustic feature / Voice quality / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, pp. 123-124, 2016年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2016-03-02 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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