講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 14:45
セルアニメーション透視図法の3DCGによる再現 ○奥屋武志・坂井滋和(早大) |
抄録 |
(和) |
近年、3DCGによってセルアニメーションを再現する取り組みが行われている.作画とその合成による従来の制作手法では画面内の要素毎に独自の透視図法が生じ,これが映像表現上の特徴となっていたのに対し,3DCGの一般的なカメラモデルでは一律の透視図法となり,この差異の解消が映像制作上の課題となっていた.本研究ではセルアニメーション特有の透視図法を3DCGで再現するため,描画オブジェクト毎にそれぞれ投影変換行列を作成する多視点行列を用いて,消失点移動と遠近感強弱調整を行う手法を開発した. |
(英) |
In recent years, reproduction of cel animation by 3DCG is being done. In traditional production methods based on drawing and synthesis, each element has unique perspectives. This is a feature on cel animation representation. On the other hand, the general camera model of 3DCG creates a uniform perspectives. Therefore, it is necessary to resolve this difference. In this research, in order to reproduce cel animation perspective by 3DCG, we developed a method to move vanishing point and adjust perspective strength, using a multi-viewpoint matrix that is created for each rendering object. |
キーワード |
(和) |
ノンフォトリアリスティックレンダリング / 消失点 / 投影変換行列 / 多視点行列 / / / / |
(英) |
non-photorealistic rendering / vanishing point / projection transformation matrix / multi-viewpoint matrix / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 327-330, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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