講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 11:15
"まっぴんQ^3":触れることができる球体へのインタラクティブプロジェクションマッピング ○加藤有人・中野淳平・中嶋一臣・小笠原千紘・佐藤慎也・二宮考有希・成田拓未・鈴木耀典・水野慎士(愛工大) |
抄録 |
(和) |
本研究では複数の球体に映像を投影するプロジェクションマッピングコンテンツ「まっぴんQ^3」を開発した.ユーザは各球体に触ることができ,叩いたりゆすったりすると映像が変化したりサウンドが発生するなどのインタラクションを楽しむことができる.各球体の位置はKinectセンサで三次元的に取得しており,取得した位置の変化および球体に取り付けた加速度センサなどの情報に基づいて各球体の状態を識別して,球体の位置に合わせて映像の投影とサウンドの生成を行う.制作したコンテンツはTOKYO DESIGN WEEKに出展して,来場者から好評であった. |
(英) |
In this paper, we developed an interactive projection mapping on spheres “Mapping Q^3”. On this content, a user touches each sphere and can enjoy interaction with images and sounds by beating or shaking the spheres. The system follows the position of each sphere by using a Kinect sensor three-dimensionally, recognizes the state of each sphere by analyzing the change of the positions and the value of acceleration sensor, and projects images to be matched with the positions of each sphere and generates sounds interactively. We exhibited the contents at the TOKYO DESIGN WEEK 2016, and it was popular with many guests. |
キーワード |
(和) |
プロジェクションマッピング / インタラクティブコンテンツ / メディアアート / / / / / |
(英) |
Projection Mapping / Interactive Contents / Media Art / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 109-110, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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