講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 13:00
キャラクター共闘シーンにおけるシーン設計支援システム ○宮城祥平(東京工科大)・兼松祥央(首都大東京)・三上浩司・近藤邦雄(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
本研究において筆者らは既存作品の技術やノウハウを蓄積した共闘シーン設計支援システムを開発する.ディレクターが絵コンテやビデオコンテを制作する際に,このシステムを利用することでシーンの設計を支援する.そのために,既存の映像作品から共闘シーンを選出して,共闘シーンを構成しているキャラクターの動作をカットごとに調査した.調査結果から明らかになったカットの行動パターンをベースにして,その行動の次のカットの候補を選出し共闘シーンの設計支援を行う.評価実験の結果,本システムのカットの候補を提示する機能は共闘シーンを設計するうえで有効であることがわかった. |
(英) |
In this research, we develop a struggle scene design support system that accumulates the technology and know-how of existing animation. When the director produces a storyboard or animatic, this system is used to support the design of the scene. For that purpose, we selected struggle scenes from existing animation and investigated the behavior of the characters that compose the fighting scene shot by shot. Based on the shot behavioral patterns clarified from the survey results, candidates for the next shots of the action are selected and designing of the struggle scenes is supported. As a result of the evaluation experiments, we found that the function of presenting the shots candidates of this system is effective in designing the struggle scenes. |
キーワード |
(和) |
共闘シーン / カット / スクラップブック / シーン設計支援 / / / / |
(英) |
Joint struggle scene / Cut / Scrapbook / Design support of scene / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 241-244, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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