講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 15:00
漫画のコマの吹き出しに着目した映像化手法の提案 ○佐藤貴明・澤野弘明(愛知工大)・鈴木裕利(中部大)・堀田政二(農工大) |
抄録 |
(和) |
漫画を活用した映像制作には,専門的な技術を必要とし,初心者が手軽に参入することは難しい.そこで初心者の映像制作支援のために,漫画のせりふを表現する吹き出しを画像処理で抽出し,矩形,丸型,ギザギザ型の3種類に分類し,吹き出しに対して映像表現を付与する手法について提案する.吹き出しの抽出・形状分類精度は3種類すべて適合率70¥%を上回った.生成映像の選択肢アンケートでは,良い,読みやすい,面白いなどの項目で有意差が得られた. |
(英) |
Video production utilizing a comic requires its expert skill, and it is difficult for a beginner to get into this field. We propose a video effect method with speech balloon extraction by an image processing technique. The balloon is categorized according to three types that are rectangle, circle, and jaggy, and categorized precision are more than 70¥%. Significant differences, ``good'', ``readable'', and ``funny'', are indicated in multiple choice questionnaire. |
キーワード |
(和) |
画像処理 / 映像化 / 漫画 / コマ / 吹き出し / / / |
(英) |
Image processing / Visualization / Comic / Panel / Speech balloon / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, pp. 99-102, 2018年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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