講演抄録/キーワード |
講演名 |
2008-10-23 14:55
Level of Detailを用いた効率的なキャラクタアニメーション生成法 ○藤井洋佑・土橋宜典・山本 強(北大) |
抄録 |
(和) |
キャラクタアニメーションにおける3Dモデルの形状変形手法の開発はCGにおける重要な分野の一つである.そのような方法の一つとして指定された目的形状となるよう収束計算を行う手法が提案されている.しかし,モデルの形状が複雑であれば,収束に時間がかかるため,より粗い近似的な制御メッシュをつくり,高速に安定した変形を行う場合が多い.しかし,制御メッシュが粗ければ変形が不自然となり,逆に,細かすぎれば高速に変形を行うことができなくなる.そこで,本研究ではLevel of Detail(LOD)の考え方を利用し,視点との距離に応じて制御メッシュの粗さを変更することで高速で自然な変形を行う手法を提案する. |
(英) |
Deformation of 3D model in character animation is one of the important research fields in computer graphics. For the deformation of 3D models, a method using convergence calculation to generate desired shape is often employed. However, if shape is complex, convergence calculation would be very time-consuming. In general, it is genrally difficult to create rough and approximate control mesh that can realize the deformation efficiently with numerical stabilities. When a control mesh is too rough, the deformed shape would be very unnatural. When the control mesh was too fine, the computational cost increases. In this paper, we propose a fast and natural deformation method for creating character animation by changing control mesh by using the idea of level of detail technique. |
キーワード |
(和) |
形状変形 / 制御メッシュ / LOD / / / / / |
(英) |
mesh deformation / control mesh / LOD / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 32, no. 46, ME2008-165, pp. 15-18, 2008年10月. |
資料番号 |
ME2008-165 |
発行日 |
2008-10-16 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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