講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-03-12 16:50
プロジェクタとカメラを用いた大画面シルエットパズルの実現 ○小栗奈緒美・加島隆博・北島周平・師井聡子・中島克人(東京電機大) |
抄録 |
(和) |
シルエットパズルという1人遊びを想定したパズルがある. シルエットパズルは正解の形通りにパズルを並べることができたかを自分で判定して遊ぶものである.これを複数人で楽しめるパズルとして,プロジェクタとカメラとマグネット吸着のスクリーンだけで実現した.プロジェクタから投影されるシルエット通りにマグネット入りのパズルピースがスクリーン上に正しく配置されるかどうかを,カメラ画像の自動認識装置で常時監視し,正解を検出するとシルエット形状にちなんだ絵をプロジェクタから送出することで,周囲の見学者も巻き込んで皆でパズルを楽しむ事ができる. |
(英) |
We developed a silhouette puzzle game which can be enjoyed by many players. This game system consists of a set of magnet puzzle pieces and a screen or a wall to put, a projector to project answer silhouettes and a camera and PC which monitors the screen or wall to examine that the puzzle pieces are correctly arranged on the answer silhouette. When a correct arrangement is detected, some graphics or an animation special for each answer silhouette are displayed on the screen or the wall. Therefore, many players and even the audience can share the fun of the game. |
キーワード |
(和) |
T字パズル / インタラクティブアート / アクティブライティング / / / / / |
(英) |
T-puzzle / Interactive Art / Active Lighting / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 34, pp. 65-66, 2010年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2010-03-05 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|