講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-09-10 13:50
山岳風景を再生する超高解像度CGHの合成 ○東 健太郎・西 寛仁・松島恭治・中原住雄(関西大) |
抄録 |
(和) |
ポリゴン法を用いた超高解像度CGHは,シルエット法による光波遮蔽により強い立体感を与える自然な空間像を再生する特徴がある.しかし,物体が自己オクルージョンの生じる複雑な形状を有する場合,シルエット法によるその隠面消去処理は容易ではなく,また広がりのある単一の物体を計算することも容易ではない.本研究では,陸地の3Dシーンを生成するソフトであるTerragenが生成するメッシュデータを分割処理することにより,山岳風景を再生するCGHの作成を試みた. |
(英) |
High-definition CGH, created by the polygon-based method, features the reconstruction of spatial 3D images accompanied with a strong sensation of depth because of light-shielding by the Silhouette method. However, hidden-surface removal by the Silhouette method is not easy in self-occluded and uninterrupted large objects such as landscapes like a miniature garden. In this study, a CGH that reconstructs the mountains scenery is created by splitting the mesh data of the scenery generated by Terragen that is a software for generating the 3D scene of a landscape. |
キーワード |
(和) |
CGH / 自己オクルージョン / 隠面消去 / シルエット法 / ポリゴン法 / 分割処理 / / |
(英) |
CGH / self-occlusion / hidden-surface removal / silhouette method / polygon method / object splitting / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 34, 2010年9月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2010-09-03 (AIT, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|
|