講演抄録/キーワード |
講演名 |
2011-03-11 14:55
拡張現実感技術を用いた体感型学習ツールの開発 ○神代知史・柴田将志・山口 健・吉川 浩(日大) |
抄録 |
(和) |
学生の実験力不足を解消する手法の一つとして,我々は拡張現実感を用いたホログラム撮影の体感学習ツールを開発している.拡張現実感技術を用いることで,手を動かしながら仮想的にホログラムの撮影光学系の構築を体感・学習できる.以前のシステムでは,レーザ発振器の偏光角を変更することで物体光と参照光の光量の調節を行っており,実際の調節方法との差異が大きく,体感的な学習を行えていなかった.そこで今回の報告では,1/2波長板と偏光板を実装し,実際のホログラム撮影の操作に近づけながらの物体光と参照光の光量調節を可能とする.これにより,光の性質を考慮した光学系構築をより現実に近い方法で可能とし,学習効果の向上を図る. |
(英) |
To solve the lack of the experiment skill, we have developed the tool that uses augmented reality(AR) technology to learn how to make hologram. By using the AR technology, user can learn with own hands. In the previous system, user could change the light quantity of the object beam and the reference beam by changing a polarizing angle with a laser oscillator. But adjustment with the laser oscillator is different from the real method. To adjust the rate of light quantity of the object beam and the reference beam by using own hands, we add the waveplate and the polarizing plate to our system. As the result, we improve a learning effect and the reality of our system. |
キーワード |
(和) |
拡張現実感 / 体感学習 / ホログラフィ / 1/2波長板 / 偏光板 / / / |
(英) |
augmented reality / tangible learning / hologram / waveplate / polarizing plate / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 35, no. 14, AIT2011-31, pp. 69-72, 2011年3月. |
資料番号 |
AIT2011-31 |
発行日 |
2011-03-04 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|