講演抄録/キーワード |
講演名 |
2011-12-12 11:30
人物画像を対象とした三次元顔モデルを用いた光源推定方式に関する一検討 ○松崎康平・青木輝勝(東北大) |
抄録 |
(和) |
本研究では、実写画像における人物被写体を利用して光源環境を推定する手法を提案する。実写画像から光源環境を推定する方法はいくつか提案されているが、三次元形状が既知の物体を対象とするものが多く、一般的な画像に対して用いることが難しい。そこで本稿では、人の顔を3Dモデル化することにより一般的な画像に対して少ない制約条件で利用可能となる光源推定方式を提案する。人物画像から顔領域と頭髪領域を抽出し、それぞれの表面反射特性に着目した光源推定方式を組み合わせる仕組みである。最後に、空間的に均等な間隔に設置した光源下で撮影された人物画像に対し、提案手法が有用であるかを評価した。 |
(英) |
In this paper, we propose a method of estimating illumination distribution from a single real image including a human face. It is necessary to acquire optics information of the real space in order to blend a virtual object and a real image without the sense of incongruity. Some methods to estimate light source environment by real image have already been suggested, but it is difficult to use them for a general image because there are a lot of strict limitations in them such as
three-dimensional shapes in an image must be known beforehand. Therefore, in this paper, we propose a method to estimate light source by making the face of the person 3D model for general image without any strict limitations. We extract a face domain and a hair domain from a human image, and estimate light source environment that paid its attention to each surface reflection properties together. Finally, we evaluate the performance of our proposal for human images. |
キーワード |
(和) |
光源推定 / 拡張現実感 / 画像理解 / / / / / |
(英) |
inverse lighting / augmented reality / image comprehension / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 35, no. 52, ME2011-133, pp. 9-12, 2011年12月. |
資料番号 |
ME2011-133 |
発行日 |
2011-12-05 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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