講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-02-18 13:20
多数の表情顔から構築された3次元顔モーフィングモデルにもとづく新規人物の表情生成 ○天木毬江・渡邊ちさ・永田俊介・山本俊太・稲葉善典・赤松 茂(法政大) |
抄録 |
(和) |
現在,3Dの顔モデルに対し表情を生成する際には,真顔のデータに対して手作業で各造作を変形させる方法が取られている.しかし,これらの顔の造作を個別に操作する手法では,顔全体として自然な表情を生成するのに必要な複数の造作を適切に関連付けて制御するパラメータの調整が煩雑になりやすい.そこで,多数の顔の3次元顔形状データからモーフィングモデルを作成し,各パラメータを調整することで新規3次元顔の表情生成を試みた. |
(英) |
In order to create 3D face models displaying facial expressions, transformation of the original model representing a straight face is usually done by manually adjusting the design of each facial feature independently. With this approach, however, proper adjustment of the parameters defining the design of mutually influencing facial features so that overall naturalness of the facial expressions is achieved is likely to be a cumbersome task. In this work, on the other hand, we built a morphable face model learned from a multitude of 3D face data displaying various facial expressions, and conducted an experiment to generate various facial expressions on a novel face by properly controlling the parameters. |
キーワード |
(和) |
表情生成 / 3次元オブジェクトのベクトル表現 / 主成分分析 / 3次元モーフィングモデル / 次元数削減 / / / |
(英) |
facial expression generation / vector representation of 3D object / PCA / morphable 3D model / dimensionality reduction / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, no. 8, ME2013-37, pp. 45-50, 2013年2月. |
資料番号 |
ME2013-37 |
発行日 |
2013-02-11 (HI, ME, AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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