講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-03-15 11:30
データモッシングに基づく動画の表現と制御手法 ○井藤雄一・カール ストーン・浦 正広・山田雅之・宮崎慎也(中京大) |
抄録 |
(和) |
近年,ノイズやエラーをアート表現に利用した作品が多く発表されている.それらはグリッチ作品と呼ばれ,メディアアートの一つの新しい流れを形成しつつある.その中で,動画に対しノイズやエラーを起こすデータモッシングという手法を用いたグリッチ作品がある.データモッシングにより独特の表現を持つ動画を制作できるが,この手法によりどのような効果が生成可能か詳細には明らかにされていない.そこで,本論文ではデータモッシングの手法に基づき,生成される効果やその制御手法を明らかにする.また,データモッシングを動画に適用するためのソフトウェアを作成し,著者らの作品制作を通して,データモッシングがメディアアートの表現を拡張できる可能性について論じる. |
(英) |
In recent years, a number of art works have been published using noise and errors for artistic representation. Many of these have been classified as so-called glitch art, and forming a new trend in media art. Inside of glitch art, there is a technique called datamoshing, made using noise and errors in video imagery. While one can produce a video that can serve as a unique representation of datamoshing, but there is no clarified principle of this technique. In this paper we seek to clarify the control of expression based on the datamoshig technique. In addition, I propose a new software for applying datamoshing to videos and show a some works that have been produced by using this technique, as well as discuss the significances of these works from the perspective of media art. |
キーワード |
(和) |
メディアアート / 動画表現 / データモッシング / グリッチ / / / / |
(英) |
Media Art / Video Image Expression / Datamoshing / Glitch / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, pp. 39-42, 2013年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2013-03-08 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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