講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-03-15 10:30
逆光源を用いた都市景観表現 ○田中 亮・梅田大樹・森谷友昭・高橋時市郎(東京電機大) |
抄録 |
(和) |
仮想空間上では現実空間ではありえない現象をつくり出し,表現することができる.これを利用し,現実空間ではありえない光源である逆光源を提案する.逆光源は,通常の光源とは逆に,照射される面の明るさが減少し,周囲が暗くなるような光源である.この逆光源が導入された空間では,光源が照射しない面の明るさが最大となる.
3DCGで光源となる物体や光を反射する物体など,光の効果を表現できる物体を配置した都市景観を制作し,太陽やその都市内に配置された街灯などの光源となるもの全てに逆光源を適用することによって,明暗が逆転した独特の景観を表現した. |
(英) |
In virtual world, we can create and represent various kinds of phenomenon beyond our imagination as well as the real world. Ordinal light sources illuminate surfaces brightly. Conversely, Negative light sources cause to darken illuminated surfaces.
We model 3DCG models of city landscape by using Maya. Then, we put some negative light sources there. Finally, we generate quite unique and unusual rendered images in which light and shades are reversal. |
キーワード |
(和) |
3DCG / 逆光源 / 都市景観 / 表現手法 / / / / |
(英) |
3DCG / Negative Light Sources / City Landscape / Representation Method / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, no. 17, AIT2013-53, pp. 73-76, 2013年3月. |
資料番号 |
AIT2013-53 |
発行日 |
2013-03-08 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|