講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-03-15 10:30
提示量を適正化した女性向け商品検索支援システム ○小池恵里子・伊藤貴之(お茶の水女子大) |
抄録 |
(和) |
女性の買い物は男性に比べ長時間という傾向がある.本研究では,女性の買物に関する心理に着目し,女性が楽しみながら効果的な商品検索ができるシステムを提案し,アパレル商品を例にした実装を示す.本手法では,商品それぞれに開発者が用意したキーワードを付与し,キーワードの組み合わせに沿ってアイコンを生成する.そして対応する商品をアイコンに紐付けし,アイコンをランダムに数十個選び段階的に次々と表示させることで,現実のウィンドウショッピングのように演出する.このとき,類似したキーワードの組み合わせに対応するアイコンを画面上で近くに配置するアルゴリズムにより,検索結果の全体分布を直感的に表示する.また,消去法的な商品の絞り込みのインタフェースと提示量を適正化する対話型進化計算を用いた推薦アルゴリズムにより,様々な商品に興味が惹かれる女性にとって適正な提示量で商品を探索させ,より効果的な買物行動を支援する. |
(英) |
Women take relatively longer time for shopping comparing with men. This paper presents a system for product retrieval and recommendation based on psychology of women's shopping activity, and an implementation of the system for apparel products. This system supposes products which pre-defined keywords are assigned, and icons representing the combination of the keywords. It acts real shopping behavior by displaying a set of the icons associated to the products. The system intuitively displays the distribution of products by closely placing the icons sharing common keywords. Also, it features a product recommendation technique based on user interfaces for elimination and narrow down operations, and an evolutionary computation which adjusts the amount of recommendation. The system well assists the shopping behavior of women who are interested in various products. |
キーワード |
(和) |
女性の買物行動 / Exploratory Search / 対話型進化計算 / 可視化 / / / / |
(英) |
Women's shopping behavior model / Exploratory Search / Interactive genetic algorithm / Visualization / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, pp. 93-96, 2013年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2013-03-08 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|