講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-06-10 15:20
光沢感の高再現性のための多視点立体ディスプレイの設計条件 ○坂野雄一・安藤広志(NICT) |
抄録 |
(和) |
ものの見えを正確に再現するために必要な多視点立体ディスプレイのシステム要件を明らかにすることはとても重要であろう.しかし一般的に,多視点立体ディスプレイのパラメータを系統的に操作することは難しいため,このシステム要件を明らかにすることは難しい.我々は,視点間隔とクロストークの大きさを自由に操作することができる多視点立体ディスプレイのシミュレータを構築することによりこれを克服し,このシミュレータを用いて心理物理実験を行うことで,物体の光沢感の再現性が最もよい条件を調べた.その結果,光沢感の再現性が最もよいのは,視点間隔が小さく,クロストークの大きさが適度に小さい条件であることがわかった. |
(英) |
It would be very important to determine system requirements of multi-view 3D displays for accurate reproduction of appearance. However, it is generally difficult to determine the requirements because it is difficult to change parameters of 3D displays systematically. We overcame this difficulty by developing a simulator of a multi-view 3D display that enabled us to change the viewpoint interval and the magnitude of crosstalk, and by using this simulator, we psychophysically investigated the conditions in which perceived glossiness is accurately reproduced. We found that glossiness reproduction is best when the viewpoint interval is small and there is a small, but not too small, amount of crosstalk. |
キーワード |
(和) |
多視点立体ディスプレイ / 視点間隔 / クロストーク / 見えの再現 / 光沢感 / 定量的評価 / 両眼視差 / 運動視差 |
(英) |
Multi-View 3D Display / Viewpoint Interval / Crosstalk / Appearance Reproduction / Gloss Perception / Quantitative Evaluation / Binocular Disparity / Motion Parallax |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, 2013年6月. |
資料番号 |
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発行日 |
2013-06-03 (IDY, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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