講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-12-09 13:50
符号化照明を使ったライト・トランスポートの獲得 ○宮川 勲・新井啓之・谷口行信(NTT) |
抄録 |
(和) |
未校正なプロジェクタ・カメラシステムを使って未知な空間構造へ映像を投影するとき,プロジェクタ画素とカメラ画素間の幾何的対応はライト・トランスポート(light transports)によって記述することができる.一般的に,ライト・トランスポートは,空間構造からの直接反射,間接反射,並びにそれらの多重反射を含む.各プロジェクタ画素を点灯させてそのカメラ応答を逐次的に計測する方式はbrute-force scanとして知られているが,プロジェクタ画素を順番に点光源として使うことはライト・トランスポートの獲得において膨大な観測画像を必要とする.そこで,本稿では符号化照明を使って直接反射と間接反射のライト・トランスポートを近似的に獲得する方法を提案する.実験では,ライト・トランスポートに基づいたプロジェクション・マッピングを試し,提案方法の有効性を示す. |
(英) |
We describe geometrical correspondences between projector pixels and camera pixels for uncalibrated projector-camera systems by introducing light transports, which have direct reflection, indirect reflection, and multipath reflection from unknown spatial structure. Since brute-force scan illuminates the objects using the light yielded from each projector pixel in order, the number of images captured by the camera grows exponentially with the number of pixels used for projector illumination in order to measure the full light transports. Accordingly, we encode projector pixels by coded illumination with multiple layers and emit coded patterns on each layer for unknown 3D objects. We obtain approximately light transports that have direct and indirect reflections by decoding the observed images. In experiments, the proposed method shows its effectiveness of acquiring light transports, and it yields excellent projection mapping on unknown 3D objects. |
キーワード |
(和) |
ライト・トランスポート / 直接・間接反射 / 輝度補償 / プロジェクタ・カメラシステム / プロジェクション・マッピング / / / |
(英) |
Light Transport / Direct/Indirect Reflection / Radiometric Compensation / Projector-Camera System / Projection Mapping / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 37, no. 56, ME2013-121, pp. 9-14, 2013年12月. |
資料番号 |
ME2013-121 |
発行日 |
2013-12-02 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|