講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-02-17 14:45
つくばロボット特区を活用したパーソナルモビリティのシェアリングのための実証実験検討 ~ パーソナルモビリティWingletを利用した被験者実験データの活用 ~ ○橋本尚久・富田康治・松本 治(産総研) |
抄録 |
(和) |
環境問題を始めとした交通問題の解決に向けて,様々なアプローチでの研究が行われている.特に,都市部の渋滞は依然として深刻であり,都市機能のコンパクト化や公共交通の活用が期待されている.本研究は,公共交通までの移動手段として期待されているパーソナルモビリティに関するものであり,パーソナルモビリティの利用として考えられるモビリティのシェアリング検討のための実証実験データの報告を行う.パーソナルモビリティは,今後の普及が期待されているが,現段階において一般環境下での実験が認められておらず,実験データの蓄積が不可能である.そこで,公道実験が可能なつくばロボット実験特区を利用し,実際の実験システムを構築し,公道環境下において想定される使用下において,システムの受容性,シェアリングの有効性やユーザビリティ評価を行うための実験を行った.本稿では,実証実験の概要や得られたデータの活用法などについて説明する |
(英) |
Many researchers have been trying to solve the traffic problems. One solution to these problems seems to reduce traffic volume in urban area. In order to reduce it, we focus on personal mobility to reduce traffic volume, and have proposed new concept of mobility sharing system. In Japan, it is prohibited that we perform experiments with personal mobility under the real world. Only Tsukuba robot designated zone is permitted by the Cabinet office for performing such experiments. This paper explains preliminary experiments, which were done in the real world. The experimental results are valuable for evaluating the system’s social receptivity, safety, efficiency. |
キーワード |
(和) |
シェアリング / 社会実験 / パーソナルモビリティ / モビリティロボット / / ITS / / |
(英) |
Sharing System / Pilot Study / Personal Mobility / Mobility Robot / / ITS / / |
文献情報 |
映情学技報 |
資料番号 |
|
発行日 |
|
ISSN |
|
PDFダウンロード |
|