講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-03-04 11:50
遠隔教育コミュニケーション支援システムにおける視線の左右偏りの課題依存性 ○田邊 真・瀬島吉裕・山本正幸・長 篤志(山口大院) |
抄録 |
(和) |
遠隔教育コミュニケーション支援システムの講演者キャラクタが,教室内の聴講者キャラクタに対して右側13%,中央60%,左側27%の割合で視線を送ることによって,システム利用者にとって講演者との一体感が向上するなどの効果があると,先行研究において報告されている.これは,現実空間における講演者の視線割合が左偏移であることが要因の一つであると考えられる.本研究では課題の種類によって視線の空間配分にどう影響するかについて実験を行った.その結果,課題ごとに視線割合の違いがあり,左右偏移が生じることが示された.また,上述の視線割合が聴講者にとっての一体感の向上に関与する理由について考察をおこなった. |
(英) |
A previous study reported that the lecturer's avatar of a remote education communication support system with a group gaze model which, the avatar gazed the audience at a rate of 13% right, 60% center, 27% left in the virtual classroom, could provide effectiveness for group interaction and communication, especially sense of unity. We believe that a reason of the result is explained by an experimental result, lecturer in the real class room gazes longer duration to the left side than to the right side. In this study, we investigated relationship between duration time of gazing and experimental tasks assigned to the participants. Results show that gazing time depends on the experimental tasks, and two tasks brought left and right deviation. Furthermore, we discussed the reason that the group gaze model can improve the sense of unity in the virtual class room. |
キーワード |
(和) |
注視時間 / アイトラッカー / 遠隔講義 / 分散分析 / シンクロナイゼ-ション / / / |
(英) |
Gazing time / Eye-tracker / Remote lecture / ANOVA / Synchronization / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 38, no. 10, HI2014-31, pp. 13-16, 2014年3月. |
資料番号 |
HI2014-31 |
発行日 |
2014-02-25 (HI) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|
|