講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-03-17 11:00
葉の曲面性を考慮した樹木のレンダリング ○笠松卓史・新谷幹夫・白石路雄(東邦大) |
抄録 |
(和) |
樹木の3Dモデルは、1ポリゴンで1枚の葉を表現することが多く、形状が平坦であるため鏡面反射が不自然になる。一方、葉を滑らかな曲面で表現すると頂点数が増えてしまい、表示速度が低下する。そこで本研究では、関数による法線の変化で葉の曲面性を表現し、写実的なレンダリングを実現する。これにより、葉の投影像が数画素よりも大きいような近景では、自然な鏡面反射を表現できた。しかし、より遠景では、鏡面反射がエイリアシングのため不自然になってしまう。そこで、レンダリング時に法線をフィルタリングする手法を開発した。これにより、近景から遠景まで自然な鏡面反射を表現することが可能となり、樹木のレンダリングの写実性が向上した。 |
(英) |
Most 3D models of trees represent their leaf by a single polygon, which makes specular highlights from leaves flat and unrealistic. Although leaf models with curved geometry can reduce the problem, this increases the number of meshes and decreases display speed. In this study, we approximated curved leaves by simple bump maps described by linear functions. We also proposed an analytic anti-aliasing method for the proposed leaf bump map. Synthesized images by the proposed method demonstrated realistic specular reflection of leaves both in near and far scenes. |
キーワード |
(和) |
レンダリング / 樹木 / 鏡面反射 / アンチエイリアシング / / / / |
(英) |
Rendering / Tree / Specular reflection / Anti-aliasing / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 38, no. 16, AIT2014-66, pp. 129-132, 2014年3月. |
資料番号 |
AIT2014-66 |
発行日 |
2014-03-10 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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