講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-03-14 16:30
デジタルボードゲームの設計と試作 ○新谷綾子・細見智貴・高見友幸(阪電通大) |
抄録 |
(和) |
デジタルボードゲームの駒を3Dプリンタで造形し、駒の内部に、LPC1114FN28(ARM Cortex M0)と各種センサを組み込むことで、 駒と駒、駒とボードの間に、様々なインタラクションを持たせた。これらの駒を用いて、デジタルボードゲームの設計および試作を行った。センサの形状やサイズ、CPUと電池の配置等に応じて、駒は外形のデザイン設計だけでなく、内部構造の設計も必要となる点が、通常の3Dプリント用の設計とは大きく異なる点である。また、自分がプランニングしたゲームシナリオを成立させるという、きちんとした目的と実用性を持っている点で、ハードウェア設計の実習題材としても有用である。 |
(英) |
We use 3D printer to make a piece of digital board games. LPC1114FN28(ARM Cortex M0)and various types of sensors are embedded inside the pieces to have interaction between pieces or between pieces and a game board. We have made a scenario of digital board games with these pieces and done rapid prototyping of them. We have to 3D design both external and internal structure according to the shape and size of a sensor or the position of a CPU and batteries. That is very interesting and fun for a theme of hardware exercises. |
キーワード |
(和) |
3Dプリント / ボードゲーム / 組み込みシステム / / / / / |
(英) |
3D printing / board games / embedded system / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 39, pp. 173-175, 2015年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2015-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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