講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-03-14 14:45
ポテンシャル法による多数アバターの自律的行動生成 ○吉良俊哉・床井浩平(和歌山大) |
抄録 |
(和) |
本研究では複数のアバター同士の乱戦のシミュレーションを行い,より自然な戦闘アニメーションを演出することを目的とした,アバターの行動生成手法を開発した.提案手法は乱戦における不規則な動きを違和感なく表現するため,多数の条件分岐による制御を用いる代わりに,個々のアバターが周囲の環境に応じて自律的に行動するモデルを用いた.ここでアバターの周囲の環境とは,アバターの近傍の地形や周囲の敵・味方などの情報をいう.提案手法は,ポテンシャル法を用い,周囲の環境に設定するポテンシャルを状況に応じて動的に変化させ,それによって形成されるポテンシャル場をリアルタイムに更新して行動の制御を行う. |
(英) |
In this study, we developed a technique of generating the behavior of the game avatars by the simulation of free fight between plural avatars in order to represent inartificial battle scene. The proposed method uses the model that each avatar behave autonomously depending on the surrounding environment instead of the large number of the conditional branches to generate irregular motion without artificiality. Here, the surrounding environment of the avatar consist of the information of the terrain and enemies/friends identification around the avatar. This technique uses the potential method to generate the behavior of the avatar. The avatar decides its action by the surrounding potential field that dynamically changed by the situation around the avatar. |
キーワード |
(和) |
ポテンシャル法 / 群衆シミュレーション / 自律的 / 行動生成 / アバター / / / |
(英) |
potential method / crowd simulation / autonomous / behavior generation / avatars / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 39, pp. 123-125, 2015年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2015-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|