講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-09-11 15:30
幾何級数を用いた計算機合成ホログラムの高速計算法 ○坂本雄児・菅原拓弥・渡邊良亮(北大) |
抄録 |
(和) |
計算機合成ホログラムの計算法として,点光源法とポリゴンモデルが物体モデルとして用いられることが多い.本稿では,ポリゴンモデルで記述された物体を点光源法に用いられている計算法によって,高速に計算する方法について述べている.この方法では,幾何級数を用いることによって,点光源の数に関係なく,ポリゴン数に比例した時間で可能となる.特に,超並列計算に適しており,GPUを用いることによって従来の点充填法に比較して非常に高速な計算法となっている. |
(英) |
A point light source method and a polygon model are popular methods for modeling and calculation methods of computer-generation hologram. This paper discusses fast calculation methods for a polygon modeling using the calculation method of the point light source method. The methods are based on geometric sequences and provide constant calculation times that are proportional to the number of polygons, but the one of point light sources. Moreover, it is possible to perform very fast calculations using a GPU because the methods are suitable to super parallel calculations. |
キーワード |
(和) |
計算機合成ホログラム / 幾何級数 / 高速計算法 / ポリゴンモデル / GPU / 点光源法 / / |
(英) |
Computer-generated hologram / Geometric sequence / Fast calculation / Polygon model / GPU / Point light source method / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 39, pp. 17-20, 2015年9月. |
資料番号 |
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発行日 |
2015-09-04 (AIT, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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