講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-02-20 14:00
VR技術を用いた練り供養の行列シミュレーションシステム ○隅田圭祐・曽我麻佐子(龍谷大) |
抄録 |
(和) |
練り供養は時間経過や場所により見え方が異なるため記録や事前の予測が難しい.そこで練り供養の行列を記述し,3DCGでシミュレーションを行うシステムを開発した.本システムは練り歩くパターン,組数,人の間隔などをユーザが設定することで練り供養の行列や人の動き,時間経過などのシミュレーションが可能である.作成した練り供養の3DCGはHMDとLeap Motionを用いて視点変更を行うことで異なる場所から確認できる. |
(英) |
A Buddhist ceremonial procession called Nerikuyo is difficult to accurately record and transmit because visible things change by time and place. We developed a system using 3DCG and interactive techniques to simulate the human animation of Nerikuyo for its digital archiving and simulation. Users can edit the number of people walking, the distances among them, their walking patterns in the text file, and simulate the lines of people, the human movements, and the elapsed time. The created Nerikuyo 3DCG can be previewed from different viewpoints using HMD and Leap Motion. |
キーワード |
(和) |
練り供養 / デジタルアーカイブ / HMD / Leap Motion / / / / |
(英) |
Nerikuyo / digital archive / HMD / Leap Motion / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, no. 5, ME2016-17, pp. 63-64, 2016年2月. |
資料番号 |
ME2016-17 |
発行日 |
2016-02-13 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
査読に ついて |
本技術報告は査読を経ていない技術報告であり,推敲を加えられていずれかの場に発表されることがあります. |
PDFダウンロード |
|