講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-03-09 10:40
アニメに付与する魔法系効果音のプロシージャル試行ツール ○佐藤菜々・伊藤彰教・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
効果音は従来から、日本のアニメのファンタジックな場面にて重要な役割を果たしてきた。一方、近年の効果音制作ではディジタル音楽制作ツールを利用することが多いが、操作パラメータや音の質感などの面から日本のアニメ効果音制作において必ずしも便利なツールとは言い難い。本研究では、日本のアニメ特有の魔法・光の柱など架空事象の映像表現を対象として、50以上の効果音の収集と属性分類を行った上で、この属性分析結果をパラメータとしてプロシージャルに試行できる音響制作ツールを作成した。ゲームエンジンと音響合成プログラムを連携させ、オーラや光の球のような映像要素に対し音高や周波数成分等の属性を変化させることで、プロシージャルに音響生成とテストを実行可能にした。 |
(英) |
Sound effect is the important part of fantastical scene in ANIME, especially for girls ANIME. However the sound design method is still closed and not enough researched. Moreover, the recent digital sound design tools become to make 'American taste' sounds, not to fit for ANIME sound. In this paper, we propose the sound design testing tools in procedural way. Before the development, we survey more than 50 sounds from the scenes of emitting magic, changing the clothing, magical flying and so on in ANIME for girls. The attributes uncovered by the survey served as a basis of the parameters of developing tools. The tool is built with associated by a Unity and Supercollider. It enables to make and confirm the sounds for magical ANIME image elements interactively. |
キーワード |
(和) |
効果音制作 / アニメ / 音響合成 / パーティクル / / / / |
(英) |
Sound Effect Production / ANIME / Sound Synthesis / Particle / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, pp. 115-116, 2016年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2016-03-02 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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