講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-03-09 10:40
多重散乱を考慮した光芒のCG表現 ○湯浅 嵩・新谷幹夫・白石路雄(東邦大) |
抄録 |
(和) |
散乱媒質にレーザ光線のようなビームを照射すると、光線の軸に沿って徐々に幅が広がった光芒(shaft of light)が観察できる。確率的手法を用いれば、多重散乱による光芒が表現できるが、処理時間が多大である。一方、1次散乱近似を用いた高速処理では、多重散乱による光芒の拡がりが表現できないため、不自然な結果をもたらす。本研究では、narrow beam 理論を用いることにより光芒の多重散乱を効率的に表現する手法を提案する。 |
(英) |
Shafts of light are observed when laser beams illuminate participating media, for example. In image syntheses of heavy fog scenes, it is important to deal with multiple scattering events to capture nicely blurred shafts. We applied the narrow beam theory and propose an efficient method of shaft-of-light simulation that takes account of multiple scattering. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / レンダリング / 多重散乱 / 光芒 / Narrow beam 理論 / / / |
(英) |
Computer graphics / Rendering / Multiple scattering / Shaft of light / Narrow beam theory / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, pp. 237-240, 2016年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2016-03-02 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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