講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-08-26 13:30
車内空間における表示システムの配置が視認性に与える影響 ○岸田峻佳・須佐見憲史(ATR/近畿大)・内海 章(ATR)・長澤 勇・三国 司・浅井恵二(富士重工)・萩田紀博(ATR) |
抄録 |
(和) |
車内空間における表示システムの配置が表示の視認性に与える影響を検討することを目的として,実車両を用いた評価実験を実施した.実験では,液晶モニタ9枚を組み合わせた車内表示模擬環境において,夜間・薄暮・昼間を想定した3種類の照明条件下で,各モニタに視覚刺激としてランダムドットキネマトグラム(RDK)を呈示した.参加者正面のヘッドアップディスプレイ(HUD)を想定したモニタに呈示した標準刺激と表示サイズを変化させて各モニタに呈示した比較刺激の視認性が等しいと感じられる主観的等価値(PSE)となる表示サイズをステアケース法により求めた.その結果,左ミラー位置に設置したモニタのPSEは他の位置に比べて有意に高かった.また,従来型ドアミラーの位置とドアの内側に設置される電子ミラーを想定した位置の比較では,左では後者の方が,視認性が高いという結果が得られた. |
(英) |
We conducted experiments to investigate the effect of display positions and orientations on visibility of in-vehicle display systems. In experiments, we installed display devices (tablet PCs) onto nine typical visual target positions on a vehicle (e.g., meter panel, left, right and inner mirrors, etc.) and evaluated visibilities of those devices under three illumination conditions (night, twilight, daylight). We employed RDK (Random Dot Kinematogram) as visual stimuli and determined PSE (Point of Subjective Equality) for displayed stimuli sizes between two devices (one is on the HUD (Head Up Display) position as a reference stimuli and another one is on one of nine devices including the HUD position itself.) through staircase procedures. Experimental results show that PSE for the left-mirror position device is significantly higher than PSE for other devices. Also, comparing PSE at door mirror positions with ones at positions where CMS (camera monitoring system) displays will be installed (just inside doors), we found visibility at latter position is better for the left side positions. |
キーワード |
(和) |
車内表示システム / 視認性 / モニタ配置 / / / / / |
(英) |
in-vehicle display system / visibility / monitor locations / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, no. 27, AIT2016-140, pp. 11-14, 2016年8月. |
資料番号 |
AIT2016-140 |
発行日 |
2016-08-19 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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