講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 14:45
2次元煙テクスチャのステレオ表示 ○戸部耕平・新谷幹夫・白石路雄(東邦大) |
抄録 |
(和) |
近年、ステレオ視ゲームの開発が活発化している。ゲームにおいて、煙や雲の表現は重要であり、その効率的なステレオ表示法の確立が望まれている。煙や雲は、ボリュームデータにより表現されるが、ゲームでは、あらかじめ生成した画像を2次元テクスチャとして用いることが多い。しかし、これをステレオ表示すると、平面形状に知覚される。そこで本研究では、ボリュームデータを用いずに、奥行き感のある煙をステレオ表示する手法を提案する。本手法では、煙の透過率2次元テクスチャから、単純な密度分布を推定し簡略化ボリュームレンダリングを施す。 |
(英) |
Recently, stereoscopic games have been actively developed. In video games, smoke displays are important elements and their efficient stereoscopic displays are desired. Although volume data can well represent smokes, they are generally too expensive for video games. Alternatively, 2D textured polygons are commonly used. However, when stereoscopically displayed, a smoke texture polygon is often recognized as a planar object, which suffers reality. In this study, we propose a stereo display method that displays a smoke textured polygon as realistically as volume rendering method. The method estimates a simple 3D smoke distribution from the texture and applies simplified volume rendering. Experiments confirmed the efficiency of the method. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / 立体表示 / 煙 / テクスチャポリゴン / / / / |
(英) |
Computer graphics / Stereo display / Smoke / Textured Polygon / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, no. 12, AIT2017-128, pp. 285-288, 2017年3月. |
資料番号 |
AIT2017-128 |
発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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