講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 14:45
3次元流体シミュレーション結果比較可視化のための流線選択 ~ VR空間への拡張 ~ ○澤田頌子・伊藤貴之(お茶の水女子大)・三坂孝志・大林 茂(東北大) |
抄録 |
(和) |
一般的に流体シミュレーションは条件を変えて何度も繰り返し実施するため,比較したい結果が大量 に生成される.異なる条件行われたシミュレーション結果を比較するには、各条件における流線を 3 次元空間に重ねて表示することが有効である.流線とは風の流れを表す曲線のことで,本手法では比較に適した重要な流線を自 動選択して可視化し,さらにその結果を 仮想現実(VR) 空間で観察することが可能である. |
(英) |
Generally speaking, fluid simulation is executed repeatedly by changing conditions, so we need to compare a large amount of results. In order to compare results executed under different conditions, it is effective to overlap the streamlines generated from each conditions in a single 3D space. Streamline is a curve line which shows wind flow. We automatically select and visualize important streamlines suitable for comparison. In addition, we can observe this result in virtual reality space. |
キーワード |
(和) |
可視化 / 流体 / シミュレーション / VR / / / / |
(英) |
Visualization / Fluid / Simulation / Virtual Reality / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 277-280, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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