講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 13:00
RPGにおけるキャラクタ成長のタイミングとモチベーションに関する研究 ○平田夏南・中村陽介・三上浩司・近藤邦雄(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
RPGの退屈回避要素の調査から、退屈回避要素を含むゲームと含まないゲームの2種類のゲームを開発した。これらのゲームをプレイ条件の異なる2グループに分けてプレイしてもらい、アンケート結果を比較し考察した。その結果、各退屈回避要素がどのようにモチベーション低下に対して有効かが明らかになった。また、それぞれ想定したプレイ条件により感じ方に差があることも分かった。 |
(英) |
In this research, we developed two kinds of games, "game including Boredom Avoidance Elements(BAE)" and "not included game" from BAE survey of Role Playing Game. We divided test player into two groups with different playing conditions and compared the results of the questionnaire of two kinds of games. As a result, it became clear how each BAE is effective against the motivation reduction. Moreover, we found that there is a difference in feeling depending on the playing conditions |
キーワード |
(和) |
ゲーム / ロールプレイングゲーム(RPG) / モチベーション / ゲームデザイン / レベルデザイン / / / |
(英) |
Game / Role Playing Game(RPG) / Motivation / Game Design / Level Design / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 197-200, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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