講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 13:00
対面時の自然な視線動作を伴ったバーチャルキャラクタ ○中本智子・鶴野玲治(九大) |
抄録 |
(和) |
本研究では人と人が対面したような自然な視線動作をバーチャルキャラクタに付与する手法を提案する。人間は他者を見つめる際に完全にランダムに視線を動かすのではなく、目、鼻などの特定の部位に重点的に視線を遷移させる事が知られている。本手法では実際に人と対面した時に相手を見つめる際の視線運動に関する統計データと、webカメラで取得した人間の顔の位置や部位に基づいて眼球運動を生成する。それを利用して作成した眼球運動をバーチャルキャラクタに付与することで、対面した際のユーザ側の顔を意識したような視線動作を伴ったバーチャルキャラクタの生成が可能になった。 |
(英) |
Human eye does not move randomly. When we face to each other, we gaze right eye, left eye, and midface continuously. We generated eye movement model for facing virtual character based on statistical data of eye movement when human gazing another person face and user’s face and face region position that are captured by web camera. By using our method, we were able to generate natural eye movement for facing virtual character that is considering user’s face position. |
キーワード |
(和) |
眼球運動 / バーチャルキャラクタ / アニメーション / / / / / |
(英) |
Eye movement synthesis / Virtual character / Animation / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 205-208, 2017年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|