講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 13:00
日本のSFアニメにおける心情・状況演出音の演出技法の調査と制作手法分析 ○掛須春希・伊藤彰教・伊藤謙一郎(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
映像音響演出の分野において「Atmospheric Sound」と呼ばれる類の音は,登場人物の心情や状況を表現するためにも活用されている.これらは音楽とも効果音とも言えない中間領域の音響表現が用いられているが,演出技法には特定の概念がなく,制作手法についても系統だった調査分類などが行われてきていない.本研究では主に日本のSFアニメに焦点をあて,00年代以降のコンテンツを中心に12タイトル,83シーンの調査を行った.これにより映像表現技法としては各種編集技法との関連が深く,音響制作技法としては不協和音や非整数次倍音をふんだんに含んだサウンドが多用されていた.さらに海外コンテンツと比較すると,電子音響の使用率の高さが顕著にみられた. |
(英) |
Sounds of the kind called "Atmospheric Sound" in the field of video sound effects are also used to express the feelings and circumstances of characters. Although these are not sounds or sound effects of middle range which can not be called sound expression, there is no specific concept in the production technique, and systematic investigation classification etc has not been done about production method. In this research, we mainly focused on Japanese SF animation, and conducted a survey of 12 titles and 83scenes, mainly on contents since the 00's. As a result, the relation with the various editing techniques is deep as the video expression technique, and sound including abundant dissonance and non-integral next harmonic was abundantly used as the sound production technique. Furthermore, when compared with overseas contents, the use rate of electronic sound was remarkably high. |
キーワード |
(和) |
音響効果 / 映像音響 / アニメ / / / / / |
(英) |
Sound Effect / Film Sound / ANIME / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 249-250, 2017年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|