講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-14 13:00
ゲームキャラクタと声質の傾向分析 ○酒井えりか(お茶大)・伊藤彰教(東京工科大)・伊藤貴之(お茶大) |
抄録 |
(和) |
毎年たくさんのアニメやゲームが制作され,数多くのキャラクタが生み出される.その声を担当する声優のキャスティングは,キャラクタの印象を決定づける重要な要因となる.本報告では,キャラクタと声質の関係について分析する諸手法を提案する.セリフから得られた音響特徴量と印象値の関係を学習させる.この学習結果を活用することで,新しいキャラクタに関する任意の印象値を与えることで適切な音響特徴量を推定できる.この音響特徴量の推定結果をカバーできると思われる声優を選出し,声優候補リストとして生成する.一方で,ゲーム作品に関するウェブ上の文書から自然言語処理を用いてキャラクタ間の距離を算出し,可視化する.これらを用いることで本研究では,声優候補リストとキャラクタ間距離から声優をキャスティングするシステムの開発を目指す.このシステムは例えば,声優をゲームキャラクタに割り当てる際の議論に有用であると考えられる. |
(英) |
Animation and game are very popular in Japan. Many works in animation and game have been released, and many characters have been produced. It is an important factor to select appropriate voice actors so that we can appropriately impress the characters. Based on this idea, we are developing a prototype of voice actor recommendation tool. We recorded voice performance and calculated vocal acoustic features. Then we had a questionnaire of impressions of the recorded voice performance, and solved the relationship between the acoustic features and impression values. We can estimate appropriate acoustic features of new characters when we specify their impression values, and consequently generate a list of appropriate voice actors for these new characters based on their acoustic features. At the same time, we gathered documents describing these characters on the Web, and calculated their co-occurrence by a natural language processing tool. We can discuss how to assign voice actors to the game characters by observing the list of voice actors and co-occurrence-based character map. |
キーワード |
(和) |
キャラクタ / 音響特徴量 / 声質 / / / / / |
(英) |
Character / Acoustic feature / Voice quality / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, pp. 189-192, 2017年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-03-07 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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