講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-11-30 14:30
多眼3Dディスプレイの最適設計手法 ○辻野智耶・濱岸五郎・藤島卓也・高橋秀也(阪市大) |
抄録 |
(和) |
多眼3Dディスプレイは異なるレンズ傾斜角,異なるクロストーク,異なる画質,異なる視点数を持っているため,どの多眼3Dディスプレイが本当に優れているかは,開発者や消費者は正確に判断する事が不可能である.実際,多眼3D ディスプレイでは,故意にクロストークを見せているため,これを考慮した評価が必要である.今回,クロストークで同時に見えるドットをPD(近接ドット;Proximity Dot)と定義し,PDに同じ視点画像を表示するとPD間(近接する視点間)では同じクロストーク状態(0-100%)となる事に着目し,様々なレンズ傾斜角においてPDを1つの視点として多眼3Dディスプレイを実現し,性能比較する方法を提案する.本方法ではレンズ傾斜角に関わらず,多眼の基本的な性能(視点数と視点間のクロストーク状態)を一致させる事が可能となるので,同じ基準での基本性能の比較が可能となる.(本方法で多眼3Dディスプレイの最適なレンズ(バリア)傾斜角を提案する.) |
(英) |
It was impossible for developers and consumers to determine exactly which multi-view display is really good because multiview displays have a wide variety of designs.It proved that the same crosstalk state (0-100%) can be realized between PDs (Proximity Dot) by giving the same viewpoint information to PD.It is possible to match the basic performance of multiple eyes (the number of viewpoints and the crosstalk state) if a multi-view display is made with PD as one viewpoint at various lens tilt angles. Therefore, it is possible to evaluate on the same standard. In this method, we propose the optimal lens (barrier) tilt angle of the multiview 3D display. |
キーワード |
(和) |
多眼ディスプレイ / モアレフリー / レンチキュラーレンズ / / / / / |
(英) |
Multi-view Display / Moiré free / Lenticular lens / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 41, 2017年11月. |
資料番号 |
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発行日 |
2017-11-23 (IST, IDY, 3DIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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