講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 10:45
力学的な力の平衡関係を表示するAR教材の制作 ○伊藤嘉規(東京電機大)・高橋時市郎(東京電機大/アストロデザイン) |
抄録 |
(和) |
中学や高校で学ぶ物理学において,力学の分野を学ぶことは特に重要である.力学の分野で出題される問題は,運動方程式によって解くことができるが,方程式を組み立てるために物体に働く力を見極める必要がある.しかし,物体に働く力は本来目に見えない非常に抽象的な概念であるため,物体に働く力の関係を理解することは中高校生にとって困難である.そこで本研究では,AR(Augmented Reality, 拡張現実)を活用して,物体に働く力を可視化可能なARアプリケーションを開発する.力学を学ぶ中学及び高校生を対象とし,力学における物体に働く力の関係をグラフィカルにAR表示することで,力学分野の学習支援を目指す. |
(英) |
Learning the field of mechanics is particularly important in physics studying in junior and senior high school. Problems to be presented in the field of mechanics can be solved by the equation of motion, but it is necessary to determine the force acting on the object in order to construct the equation. However, since the force acting on the object is a very abstract concept which is invisible in nature, it is difficult for junior and senior high school students to understand the relationship of the forces acting on the object. Therefore, in this research, we will develop AR application that can visualize the force acting on the object by utilizing AR (Augmented Reality). |
キーワード |
(和) |
AR / 拡張現実 / 力学 / 可視化 / 働く力 / / / |
(英) |
AR / Augmented Reality / Mechanics / Visualization / Working Force / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, no. 12, AIT2018-88, pp. 165-168, 2018年3月. |
資料番号 |
AIT2018-88 |
発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|