講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 12:15
いけばなシミュレータの両手操作による曲げ動作の実現 ○島田浩志・張 英夏・向井信彦(東京都市大) |
抄録 |
(和) |
本稿では,力覚提示装置を用いたいけばなシミュレータにおいて両手を用いて複数の花を同時に操作したり,両手で花を曲げたりする動作の実現手法について報告する.仮想空間にある手と花のモデルを同時に動かすためにはこれらのモデルを1つのモデルとして統合する必要がある.しかしながら,花のモデルを左右どちらかの手のモデルと統合すると,両手を用いた動作を実現することができない.そこで,花のモデルを分割し,右手と統合するモデル,左手と統合するモデル,およびどちらの手とも統合しないモデルの3つを作成し,これら3つのモデルを統一的に操作することで,両手を用いた花の同時操作を実現する.また,花の曲げ動作に関しては,2つの力覚提示装置が成す角度から,花(枝)の弾性を考慮したたわみを求めて,花(枝)のモデルを変形することで曲げ動作を実現する. |
(英) |
In this paper, we propose a method of bending operation in Ikebana simulator by using haptic devices. In order to move multiple objects such as hand and flower in a virtual space, these models should be integrated. However, if one object such as a flower is integrated with the right hand, the object cannot be moved with the left hand. First, of all, the target object is divided into 3 parts. The first is integrated with the right hand, and the second is integrated with the left hand, and the third is not integrated with either hand. Then, we can operate the target object with both hands by integrating all 3 parts. In addition, bending operation is performed by transforming the target object according to the distortion calculated with the angle formed by 2 haptic devices. The proposed method has enabled the operation with both hands, and the user interface in Ikebana Simulator has been improved. |
キーワード |
(和) |
バーチャルリアリティ / コンピュータグラフィクス / 力覚提示装置 / いけばなシミュレータ / / / / |
(英) |
Virtual reality / Computer graphics / Haptic devices / Ikebana simulator / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, no. 12, AIT2018-56, pp. 49-52, 2018年3月. |
資料番号 |
AIT2018-56 |
発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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