講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 10:45
知育玩具への好奇心を高めるARアプリの提案 ○金丸知樹・福島直仁・浅尾修作・内山涼介・福田美咲・本多叶歩・渡邊誠良・石橋 賢(熊本県立大) |
抄録 |
(和) |
本稿では,シルエットパズルにAR技術を用いた新しいARパズルの知育玩具を提案する.パズルの作成過程(経過),および,完成時の達成感に着目することで,知育玩具への好奇心を高める狙いである.具体的には,パズル作成の際にAR技術を使って組み立てのヒントを提示する機能,パズル完成時の達成感を高める視覚効果をそれぞれ組み込んだ.パズルのパーツをスマートフォンのカメラで撮影すると,3Dオブジェクトの一部が出現し,体験者はこのオブジェクトをヒントにしながら完成形を目指す.さらに,パズルの完成時には,仮想空間上でも完成形の3Dオブジェクトが出現し,達成感を与える視覚効果や効果音を加えた.これらの機能により,知育玩具への好奇心を高めることが期待できる. |
(英) |
This paper proposes a new educational toy using an AR technology, called “AR Puzzle”. The AR puzzle is based on a silhouette puzzle. This AR puzzle aims to increase children’s curiosities when they try to the puzzle. We focus on the creation process of a silhouette puzzle and a sense of accomplishment when the puzzle is completed. Concretely, we implements the two functions: displaying some hints for solving the puzzle and the visual effect for enhancing the sense of accomplishment. When a smartphone camera captures a few pieces of the puzzle, a 3D object appears on the smartphone display. A user should create a correct silhouette using some hints. In addition, we added some visual and sound effects as the function for give a sense of accomplishment in the case of finishing the puzzle. We expect that these functions increase users curiosities in the educational toys. |
キーワード |
(和) |
パズル / AR / 知育玩具 / / / / / |
(英) |
Puzzle / AR / Educational Toy / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, pp. 137-139, 2018年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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