講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-16 10:45
リズムアクションゲームにおけるキー音の自動推定 ○福永大輝・大淵康成(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
本研究では、「リズムアクションゲーム」というジャンルに分類されるゲームにおいて、ゲームデータの自動生成を目的に「キー音」の自動推定を行った。「キー音」とはプレイヤーの操作に応じて発音されるサウンドのうち、もともと楽曲中に含まれる音を切り出したものである。個々のサウンドがキー音となるかどうかについて、音響的特徴とサウンドが再生される時系列情報を使用して機械学習による推定を行った結果、条件によっては90%以上の精度が得られることを確認した。 |
(英) |
In this paper, we introduced automatic estimation of so-called key-sounds aiming at automatic generation of the game data in the games classified as "Rhythm Action Games". A key sound is the sound object extracted from the music and played according to the player's action. We performed machine learning experiments to classify the sound object into key-sound and other using acoustic and time series features, and obtained the accuracy higher than 90% in some situations. |
キーワード |
(和) |
音楽 / 音響情報 / 機械学習 / リズムアクションゲーム / キー音 / / / |
(英) |
Music / Acoustic information / Machine Leaning / Rhythm Action Games / Key-sound / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 42, pp. 181-184, 2018年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2018-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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