講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-13 12:50
360度映像を用いた新たなコンテンツ利用の展開 ○深津大祐・佐々木和郎(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
2016年にVR元年と言われてから4年が経ち、これまで様々なコンテンツが発表されてきた。人は映像によって普段感じることのできない感覚を味わうことができる。コンテンツはVRだけでなく、巨大スクリーンに映像を映し出す映画館や、どの家庭にもあるテレビ、プラネタリウムなど一面に映像を写す半球型スクリーン、飛び出してくる3D映像など、様々なものが存在する。
そこで本研究では、2D画面を用いた360度映像の体験を可能にすることで、ヘッドマウントディスプレイを用いずに、簡易的に360度の映像コンテンツの提供を実現することを目的としている。それにより、VR映像などを、より満足度の高いエンターテインメントにしていき、将来的には新しい映像コンテンツによる、エンターテインメント体験の幅を広げることが可能となる。 |
(英) |
4 years have passed since it was called the first year of VR in 2016, and various contents have been announced so far. People can enjoy feelings that cannot be usually felt by images. In addition to VR, there are various types of content, such as cinemas that display images on huge screens, televisions and planetariums in every home, hemispherical screens that display images on one side, and pop-up 3D images.
Therefore, the purpose of this research is to enable the provision of 360-degree video content simply without using a head-mounted display by enabling the experience of 360-degree video using a 2D screen. This will make VR video and other entertainment more satisfying, and in the future it will be possible to expand the range of entertainment experiences with new video content. |
キーワード |
(和) |
360度 / VR / 映像コンテンツ / / / / / |
(英) |
360-degree / VR / video contents / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, pp. 229-230, 2020年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2020-03-06 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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