講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-13 11:30
気泡の上昇運動を制御可能としたプロシージャルアニメーションの研究 ○吉澤拓真・森 祟圭・菊池 司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
CGアニメーションにおいて水の写実性を高めるためには,水中の気泡や水しぶきを表現することは極めて重要である.本研究では水中に物体が落下した際に生じる物体後流によって気泡が発生し上昇する現象をモデル化するとともに,発生した気泡がユーザの指定した形状を模りながら上昇する運動制御を可能としたプロシージャルアニメーションの手法を提案する.また,気泡の挙動を疑似的に再現する手法を提案する.最終的にエンターテインメント分野で演出のひとつとして応用することのできる気泡の上昇運動を制御可能としたアニメーションの生成が可能となることを示す. |
(英) |
It is very important to express bubbles and splashes in water to enhance the realism of water in CG animation.In this research, bubbles are generated and rise by the wake of an object falling when it falls into water In addition to modeling the phenomenon, we propose a procedural animation method that enables motion control in which the generated bubble rises while imitating the shape specified by the user. We propose that it is possible to generate an animation that can control the rising motion of bubbles that can be applied as one of the effects in the entertainment. |
キーワード |
(和) |
プロシージャルアニメーション / 気泡 / 運動制御 / 写実性 / / / / |
(英) |
Procedural Animation / Bubbles / Motion Control / Photorealistic / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, pp. 1-4, 2020年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2020-03-06 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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