講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-13 11:45
神社における自然な参拝所作に基づく対話型プロジェクションマッピング ○市之瀬 就・栗野湧太・諏訪駿亮・藤川 司・和田佳奈恵・石橋 賢(熊本県立大) |
抄録 |
(和) |
多くの対話型のプロジェクションマッピングでは,「体験者の行動と投影する映像との関連性が伝わりにくい」という課題があり,制作者と体験者のメンタルモデルに齟齬が生まれていることが原因だと考えられる.そこで本研究では,ユーザのメンタルモデルに根付いた自然な行動を,プロジェクションマッピングの対話性に組み込むことで,上記の課題を解決する.特に,神社における実践事例を通して,その効果を検証する. |
(英) |
Conventional interactive projection mapping has a disadvantage that is “difficulty of understanding the relevance to users’ behaviors and corresponded projection images.” The disadvantage is due to misunderstandings between users’ mental models and producers’ ones. Therefore, we introduce users’ natural behaviors based on their mental models into our interactive effects of projection mapping. Our solution may solve the above problem. Especially, we verify the effectiveness of our interactive projection mapping through a practice event at a Japanese shrine. |
キーワード |
(和) |
体験型プロジェクションマッピング / 対話性対話性 / メンタルモデル / / / / / |
(英) |
Interactive projection mapping / Interactivity / Mental model / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, pp. 33-36, 2020年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2020-03-06 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|