講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-03-08 11:30
3次元形状情報を取得する撮影スタジオの構築 ○杉之下太一・三須俊枝・三ッ峰秀樹・洗井 淳(NHK) |
抄録 |
(和) |
わかりやすく魅力的な2D/3D映像コンテンツを効率的に制作するため,カメラやセンサを用いて,被写体のテクスチャや3次元形状の情報を取得する技術の開発を行っている.今回,人物1~2名の3次元情報を取得することに適したカメラ配置をシミュレーションに基づき設計し、撮影スタジオを構築した.スタジオで取得した情報から,視体積交差法と3眼ステレオ法を統合した独自手法を用いて3次元再構成実験を行うとともに,さらなる高品質化に向けて課題を抽出した. |
(英) |
This paper introduces our 3D acquisition studio for model-based versatile production including 2D, 3D, AR, and VR contents. CG-based simulations are applied in designing the optimal arrangements of the twenty-four cameras in the studio for 3D acquisition of a few persons on the stage. We developed an original trinocular stereo algorithm that utilizes visual hull constraints and applied it to the captured images to evaluate the precision of acquired point clouds. The technical issues are also extracted from the viewpoint of further improving the quality. |
キーワード |
(和) |
3次元形状情報取得 / 3眼ステレオ / 視体積交差法 / 撮影スタジオ / / / / |
(英) |
3D model acquisition / trinocular stereo / visual hull / video recording studio / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, no. 8, AIT2021-36, pp. 29-32, 2021年3月. |
資料番号 |
AIT2021-36 |
発行日 |
2021-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|