講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-03-08 15:00
協力ゲーム理論によるゲームの均衡保持についての研究 ○鈴木稔哉・阿部雅樹・渡辺大地(TUT) |
抄録 |
(和) |
多人数対戦ゲームでは、一部のプレイヤーが非常に優位になり、そのプレイヤーによる一方的な展開が発生しゲームの面白みが欠けてしまう場合がある。こういった状況を防ぐため、人間同士でプレイしている際には、劣位なプレイヤー同士が協力関係を結ぶ場合がある。これによりプレイヤー間の均衡を保持している。しかし、コンピュータが操作するプレイヤー間では、協力関係を結ぶに値する状況を見極めるのが難しい。そのため協力関係によるゲームの均衡保持が発生することは少ない。本研究では、協力ゲーム理論のコアという解を用いて、協力関係を結ぶに値する状況を判断する手法を提案する。 |
(英) |
In multiplayer games, some players have a great advantage, and one-sided development by that player may occur, making the game uninteresting. To prevent this situation, inferior players may form a cooperative relationship when playing with each other. This keeps the balance between players. However, it is difficult to identify situations that deserve a partnership between computer-operated players. Therefore, it is unlikely that the game will be balanced by cooperative relationships. In this research, we
propose a method to judge the situation that deserves a cooperative relationship by using the solution of
the core of cooperative game theory. |
キーワード |
(和) |
協力ゲーム理論 / コア / ゲームAI / 多人数対戦ゲーム / / / / |
(英) |
Cooperative game theory / Core / Game AI / Multiplayer game / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, pp. 287-288, 2021年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2021-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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