講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
結果に関わらない選択肢がプレイヤーに与える面白さに関する研究 ○高橋雄大・長谷宏紀・遠藤雅伸(東京工芸大) |
抄録 |
(和) |
ゲームにおける意思決定は,自己主体感による面白さを作る大切な要素である.しかしデジタルゲームの中には,経過や結果に影響を及ぼさない選択も存在する.我々は無意味な選択であっても,プレイヤーは面白いと感じるという仮説を基に実験による検証を行った.その結果,プレイヤーは無意味な選択であってもナラティブを形成し,選ぶことで自己主体感が増して面白いと感じることが示唆された. |
(英) |
Decision-making in games is an important element that makes them interesting through a sense of agency. In digital games, however, there are some choices that do not affect the process or result of the game. We conducted an experiment based on the idea that players find meaningless choices to be interesting. As a result, we found that even if the choices are meaningless, players form narratives and feel a sense of agency by making them, which makes them feel interesting. |
キーワード |
(和) |
デジタルゲーム / 無意味な選択 / 自己主体感 / 主観確率 / 面白さ / / / |
(英) |
Digital games / Meaningless Choices / Sense of Agency / Subjective Probability / Interestingness / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 275-277, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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