講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
VRを用いたやり投体験システムの為の形状知覚特性の評価 ○正木友晶・羽田久一(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
陸上競技のやり投はその性質から特別な環境を必要とし,体験をすることが難しい.そこで,実際に競技で用いられる槍よりも短い長さの物理プロキシを用いた,仮想空間でのやり投げ体験の再現をめざす.その基礎的な調査として本研究では,形状知覚特性であるダイナミックタッチを用いて,物理的プロキシの質量特性を槍と合わせることで同等の感覚を得られるかを調査した.結果として,物理的プロキシの長さの違いによる長さ知覚に有意な差はなかったが,現実空間と仮想空間の比較では仮想空間の方が知覚される長さが有意に短いという結果となった. |
(英) |
The javelin throw requires a special environment due to its nature, making it difficult to experience. We propose a javelin throwing experience in a virtual space using a physical proxy that is shorter in length than the actual javelin. As a basic study, we used dynamic touch, a shape perception property, to investigate whether matching the mass property of a physical proxy with that of a spear would produce an equivalent sensation. The results showed that there was no significant difference in the perceived length of the different physical proxies, however, in a comparison of the real and virtual spaces, the perceived length was significantly shorter in the virtual space. |
キーワード |
(和) |
VR / 形状知覚 / ダイナミックタッチ / やり投 / / / / |
(英) |
VR / Shape perception / Dynamic touch / Javelin Throw / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 321-324, 2022年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|