講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
NPCの行動の最善手探索に関する研究 ○吉田涼真・阿部雅樹・渡辺大地(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
ゲームAIにはNPC(ノンプレイヤーキャラ)の動作を管理するキャラクターAIがある。キャラクターAIの一つであるゴールベースAIは、長期的目標の実行に向いており、NPCの移動経路の算出や行動決定に用いられる。ゴールベースAIには、大きなゴールを小さなゴールへと分解して達成していく階層型ゴール指向プランニングとゴールを連鎖的に繋げていくゴール指向アクションプランニングの2種類がある。しかし、これら2つの手法は動的な環境下での使用が難しい。そこで本研究では、ゴールベースAIとその他のベースAIを掛け合わせることで、目的地に向かいながらより良い結果を出す最善手探索を行う手法について研究する。 |
(英) |
AI includes character AI that manages the behavior of NPCs (non-player characters). Goal-based AI, one type of character AI, is suited for executing long-term goals and is used to calculate NPC movement paths and determine actions. There are two types of goal-based AI: hierarchical goal-oriented planning, in which large goals are broken down into smaller goals to be achieved, and goal-oriented action planning, in which goals are connected in a chain. However, these two methods are difficult to use in a dynamic environment. Therefore, in this research, we study a method that crosses goal-based AI with other base AI to perform best-practice search that produces better results while heading for the destination. |
キーワード |
(和) |
ゲームAI / ゴールベースAI / キャラクターAI / 最善手探索 / / / / |
(英) |
Pathfinding / Goal-based AI / Character AI / Best Move Search / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 297-298, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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