講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-06 10:25
ゲームにおける音響的特徴認識技術を利用したゲーム内NPC反応の研究 ○黒田マリア・兼松祥央・松吉 俊・安原広和・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
音声認識ゲームは、自然言語処理技術の向上などによりプレイヤーのあいまいな発話も処理できるようになり、日々進歩している。しかし、既存のゲーム作品では、話し手の意図や感情に関する情報を含むことができる声色が考慮されていない。そこで本研究では、人間の声色に着目した。プレイヤーの発話から感情を推定し、推定された感情に応じてNPCの反応や対応を変化させるシステムSEReNを開発した。その後、システム評価実験を行いNPCキャラクタへの感情移入をアンケートで評価した。その結果、一部の設問でSEReNと従来システムとの間に有意な差があることが判明した。 |
(英) |
Speech recognition games are progressing day by day, mainly through the improvement of natural language processing technology, so that even ambiguous utterances of the player can be processed. However, existing game productions have not taken into account what is described as "tone of voice" which can contain information about the speaker's intentions and emotions. Therefore, this study focuses on the human tone of voice. We developed SEReN, a system that infers emotions from players' speech and changes NPCs' reactions and responses according to estimated emotions. Subsequently, we conducted system evaluation experiments. The emotional connection to the NPC character was evaluated using a questionnaire. The study revealed a significant difference between SEReN and the conventional system for some of the questions. |
キーワード |
(和) |
プレイヤー分析 / 音声認識 / NPC / 感情推察 / 感情表現 / / / |
(英) |
Speech recognition / Emotion inference / NPC emotion expression / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, pp. 227-230, 2023年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2023-02-27 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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