講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-06 13:50
ビデオゲームにおけるCGキャラクターの顔を崩さないパース誇張表現手法 ○森 美佑香・川島基展・早川大地(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
近年,トゥーンレンダリングを用いたCG作品をビデオゲームやアニメーション作品でよく見かけるようになった.これらは手描きアニメ作品の特徴を3DCGで再現するための手法のひとつであるが,3DCGの特長であるモデルの正確性が,手描きアニメと比べた際の違和感や,躍動感の欠如につながってしまう場合がある.本手法ではモデルとカメラの位置関係を利用したパース変形の影響値の変動と,顔を隠してしまう遮蔽物を判定しパース誇張に更なる変形をリアルタイム3DCGで行うことで,手描きアニメのようなパース誇張を表現することを目的としている. |
(英) |
In recent years, CG works using toon rendering have become a common sight in video games and animation productions. These are one of the methods used to reproduce the characteristics of hand-drawn animation works in 3DCG. However, the accuracy of the model, which is a feature of 3DCG, may lead to a sense of discomfort and lack of dynamism when compared to hand-drawn animation. This method aims to express perspective exaggeration similar to that of hand-drawn animation by using the positional relationship between the model and camera to change the effect of perspective deformation, and by using real-time 3DCG to determine obstructions that hide the face and further deform the perspective exaggeration. |
キーワード |
(和) |
3DCG / アニメーション / アニメパース / ビデオゲーム / 誇張表現 / / / |
(英) |
3DCG / Animation / Animated Perspective / Video Games / Hyperbole / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, no. 9, AIT2023-55, pp. 73-76, 2023年3月. |
資料番号 |
AIT2023-55 |
発行日 |
2023-02-27 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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研究会情報 |
研究会 |
AIT IIEEJ AS CG-ARTS |
開催期間 |
2023-03-06 - 2023-03-06 |
開催地(和) |
東京工芸大学中野C |
開催地(英) |
Tokyo Polytechnic Univ. (Nakano) |
テーマ(和) |
映像表現・芸術科学フォーラム2023(Expressive Japan 2023) |
テーマ(英) |
Expressive Japan 2023 |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
AIT |
会議コード |
2023-03-AIT-IIEEJ-AS-ARTS |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
ビデオゲームにおけるCGキャラクターの顔を崩さないパース誇張表現手法 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Perspective Exaggeration technique without Distorting the Faces of CG Characters in Video Games |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
3DCG / 3DCG |
キーワード(2)(和/英) |
アニメーション / Animation |
キーワード(3)(和/英) |
アニメパース / Animated Perspective |
キーワード(4)(和/英) |
ビデオゲーム / Video Games |
キーワード(5)(和/英) |
誇張表現 / Hyperbole |
キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
森 美佑香 / Miyuka Mori / モリ ミユカ |
第1著者 所属(和/英) |
東京工科大学メディア学部メディア学科 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
川島 基展 / Motonobu Kawashima / カワシマ モトノブ |
第2著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
早川 大地 / Daichi Hayakawa / ハヤカワ ダイチ |
第3著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第5著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第6著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第10著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第11著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第13著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第16著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第17著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2023-03-06 13:50:00 |
発表時間 |
12分 |
申込先研究会 |
AIT |
資料番号 |
AIT2023-55 |
巻番号(vol) |
vol.47 |
号番号(no) |
no.9 |
ページ範囲 |
pp.73-76 |
ページ数 |
4 |
発行日 |
2023-02-27 (AIT) |