講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-06 11:13
おはじきゲームを題材としたMRゲームの面白さの調査研究 ○吉田健留・石川知一(東洋大) |
抄録 |
(和) |
本研究では、おはじきMRゲームを用いてMRゲームの可能性の調査を行った。HDMであるHoloLens2で遊ぶことができるおはじきMRゲーム作成し、おはじきゲームとおはじきMRゲームの実験を行った。「面白さ」、「操作性」、「難易度」、「再遊度」、「友達に薦めたいか」をそれぞれ 10 段階で評価するアンケート調査を行った。「面白さ」、「再遊度」、「友達に薦めたいか」の項目の平均値が7.5 以上であることから、MR ゲームがエンターテインメントで利用することができる可能性があることがわかった。一方でHoloLens2をうまく装着できない、仮想上のボタンをうまく押すことができないなどの問題が生じた。操作性の問題を解決することで面白さの向上を見込むことができると考えられる。 |
(英) |
In this study, we investigated the possibility of the MR game using the OHAJIKI MR game. We created a OHAJIKI MR game that can be played with HDM HoloLens2, and experimented with a OHAJIKI MR game and a OHAJIKI MR game. A questionnaire survey was conducted to evaluate "interestingness", "operability", "difficulty", "replayability", and "do you want to recommend it to your friends?" Since the average value of the items "interestingness", "replayability", and "would you recommend it to friends" was 7.5 or more, it was found that MR games could be used for entertainment. On the other hand, there were problems such as not being able to wear HoloLens2 well and not being able to press virtual buttons well. It is considered that the improvement of fun can be expected by solving the problem of operability. |
キーワード |
(和) |
複合現実 / HoloLens2 / / / / / / |
(英) |
Mixed Reality / HoloLens2 / / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, pp. 17-20, 2023年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2023-02-27 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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