講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-06 16:15
リアルタイムグラフィックスにおける回転剛体の連続的衝突判定精度向上に関する研究 ○山本 輝・阿部雅樹・渡辺大地(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
今日のコンピュータゲームにおけるCCD(Continuous Collision Detection、連続的衝突判定)手法では回転運動に対処した手法は少ない。また、回転運動に対処した手法の一例であるUnityのSpeculative CCD手法には衝突判定精度が低いという問題がある。本研究ではこの問題を解決するために、回転運動軌跡の近似形状である扇形によって回転運動軌跡の補間を行い、回転剛体の連続的衝突判定精度の向上を目的とした。本稿では、扇形といくつかのプリミティブ形状との干渉判定を定義し、提案を行う。 |
(英) |
Few of the CCD (Continuous Collision Detection) methods in today's computer games deal with rotational motion. In addition, the Speculative CCD method of Unity, which is an example of a method that addresses rotational motion, has the problem of low accuracy in collision determination. To solve this problem, this study aimed to improve the accuracy of continuous collision determination for rotating rigid bodies by interpolating the rotational motion trajectory by a fan shape, which is an approximate shape of the rotational motion trajectory. In this paper, we define and propose an interference determination between a fan shape and several primitive shapes. |
キーワード |
(和) |
リアルタイムグラフィックス / 干渉判定 / 衝突判定 / 扇形 / 回転剛体 / / / |
(英) |
Real-Time Graphics / Discrete Collision Detection / Continuous Collision Detection / Fan Shape / Rotating Rigid Body / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, pp. 139-142, 2023年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2023-02-27 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|